Рік після податкового майдану: що змінилось?

                                Рік після податкового майдану: що змінилось?

       На початку цього тижня виповнюється рік Податковому майдану, коли десятки тисяч українців вийшли по всій країні на масові акції протесту. Приводом послужила запропонована урядом редакція Податкового кодексу, яка фактично знищувала малий бізнес в Україні і посилювала тиск на підприємців зі сторони контролюючих органів. Крім того, сам метод впровадження Податкового кодексу був незаконним: за українським законодавством, зміни до податкових правил можуть прийматися мінімум за 6 місяців до закінчення бюджетного року.


      Варто відзначити, що "податкові" протести по Україні почали спалахувати ще влітку 2010: коли підприємці не змогли приєднатися до анонсованого владою "загальноукраїнського" обговорення Податкового кодексу. З осені мітинги стали більш масштабними. А 22 листопада в центрі Києва виріс Податковий майдан, підтримати який приїхали тисячі підприємців.
    Податковий Майдан довів, що, попри розчарування «помаранчевою революцією», тисячі українців можуть і надалі впливати на владу, об’єднавшись у солідарні акції протесту.
    Після Податкового майдану підприємці (особливо маленькі) відчули, що чогось можна добиватися. З малим бізнесом (особливо з ринками) почали рахуватися чиновники. Навіть, можна сказати, побоюються: наявна  реакцію з боку влади. Ось як новий закон про "спрощенку". Правда, в ньому дуже багато підводних каменів, які "ранять" підприємців через рік.
     Однак, за розрахунками Національного інституту стратегічних досліджень, сьогодні податковий тиск на бізнес зріс на 4%, а за підсумками року він збільшиться на 20%. І хоча тиск виходить, на перший погляд, із ДПАУ, його джерело набагато глибше - в Мінфіні, який використовує його як інструмент для наповнення бюджету. За січень-серпень 2011 року податкові надходження до бюджету зросли на 72% порівняно з аналогічним періодом минулого року, хоча інфляція в цей час була незначна. За оцінками організації, об'єктивні економічні чинники, на зразок інфляції, пояснюють 26% цього приросту, ще 20% - заслуга законодавчих ініціатив. Але решта 54% приросту були досягнуті за допомогою банальних маніпуляцій. "Маніпуляцій, за допомогою яких декларується надвисоке виконання показників бюджету. Це переплата податків, хронічна затримка з погашенням ПДВ, звільнення від оподаткування ПДВ операцій з поставок зернових, а також тиск на платників єдиного податку з метою їх переходу на загальну систему оподаткування. Це ті маніпуляції, які мали зникнути з прийняттям Податкового кодексу, але не зникли.
    Сьогодні з нами набагато більше регіональних організацій, ніж було торік. Ми навчилися підтримувати одне одного на різних рівнях, ми створили систему взаємного інформування і ми знаємо можливості один одного. І сьогодні ми не сумніваємося в своїх можливостях, ми в них упевнені. Більше того, сьогодні  ми виконуємо роботу політиків: розробляємо проекти майбутнього України в економічній і соціальній сферах, які забезпечать бізнесу і працівникам нормальні умови.


                                                                                                                           Вячеслав Рой,
                                                                                                        Голова Федерації профспілок
                                                                                                 працівників малого та середнього
                                                                                                                підприємництва України