Верховна Рада готує нову редакцію Митного кодексу

У Комітеті з питань податкової і митної політики створена робоча група для підготовки нової редакції Митного кодексу України.

Таке рішення було прийнято на робочій нараді 27 грудня 2010 року, у якій взяли участь народні депутати, представники Кабінету Міністрів, Державної митної служби, Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України, Громадської колегії при Комітеті з питань податкової і митної політики, експерти.

Голова Комітету В.Хомутиннік, відкриваючи нараду, відзначив, що при підготовці проекту нової редакції Митного кодексу необхідно вирішити ряд питань. Зокрема, "спрощення і прискорення митних процедур; зменшення впливу" людського фактора "на процес і результат митного оформлення товарів; наближення процедур митного контролю й оформлення до європейських стандартів". За його словами, "необхідно вийти на такий рівень, щоб усі процедурні питання митного оформлення товарів вирішувались не більше ніж протягом 4 годин з максимальним його спрощенням".

Філософія Митного кодексу полягає у підтриманні балансу інтересів бізнесу і влади.

За підсумками наради було прийнято рішення - взяти за основу проект, напрацьований робочою групою, створеною Віце-прем’єр-міністром України С.Л.Тигіпком, яка об’єднала на добровільних засадах експертів, представників бізнесу, які працювали з жовтня 2010 року. Віце-прем’єр-міністр неодноразово відкрито звертався до громадськості і запрошував приєднатися до роботи цієї групи. Отож усі скептичні настрої та звинувачення в популізмі сьогодні розвінчала редакція проекту, яка дійсно напрацьована експертами бізнесу. Більш того, редакція цього проекту підтримана Кабінетом Міністрів України і лягла в основу обговорення робочою групою, створеною при Комітеті з питань податкової і митної політики Верховної Ради України. Керівник групи розробників проекту, представник від Кабінету Міністрів України Шейко О.Л. презентував редакцію проекту нового Митного кодексу України.

О.Шейко (радник Віце-прем’єр-міністра України С.Л. Тигіпка) розповів, з якими цілями готувався робочою групою при Віце-прем’єр-міністрі проект Митного кодексу і які завдання ставить перед нами суспільство в даному випадку.

У першу чергу було знайдено повну підтримку митної служби в тому, що необхідно повністю кодифікувати митне законодавство в частині самого Митного кодексу. Наступним кроком, про який повинні всі пам’ятати, є зведення всіх податкових законів у сфері зовнішньоекономічної діяльності, які ще залишились, в єдиний закон про Єдиний митний тариф.

По-друге, при розробці Кодексу ми бачимо максимальне застосування норм прямої дії. Найбільше нарікань йде з боку бізнесу на те, що є певні тлумачення, певні розбіжності. Ми самі знаємо, що, на жаль, виходячи з певних недосконалостей митного законодавства, митна служба приймає накази, потім впродовж року по десять - п’ятнадцять разів вносить до цих наказів зміни. На жаль, існує практика доведення певних норм нормативів і т.п. листами митної служби, що в принципі є ненормальним явищем, з яким потрібно покінчити один раз і назавжди.

Митні органи, як і податкові та інші органи, мають виконувати законодавство, а не тлумачити його. Завдяки прямим нормам ми також закриваємо ще одну “дірку”, про яку у нас найбільше говорять - це дірка створення умов для корупції. Коли не буде двозначності, наприклад, у тих же штрафних санкціях “від і до“, а буде конкретна сума або від обсягу, або у вигляді адміністративного штрафу від неоподатковуваного мінімуму, тоді не буде жодних можливостей маніпулювати.

Наступний момент – вирішення нагальних питань, які ставить перед Урядом і державою бізнес. Відомі найболючіші питання – визначення митної вартості, час на митне оформлення, на всі паралельні процедури, які йдуть разом з митними – це паралельні види контролю, за які митна служба на сьогоднішній день не відповідає , але вони є частиною митних процедур. Тут з боку Кабінету Міністрів і керівництва Уряду є повна підтримка митної служби в тому, щоб в пунктах пропуску цей контроль проводили митні органи на документарному рівні з використанням засобів електронного зв’язку. Ми знаємо, що митна служба технічно просунулась у цьому питанні, однак є певні проблеми з окремими органами державної влади, які на сьогоднішній день неактивно працюють в цьому напрямі, але якщо буде Кодекс, якщо буде закон, то вони будуть змушені працювати і далі.

Щодо митної вартості і інших складових – тут завдання одне і просте – мають бути забезпечені загальносвітові і європейські норми, має бути забезпечений простий, прозорий і швидкий процес оформлення, але митна служба повинна отримати можливість після митного оформлення перевірити результати і якщо є якісь недоліки, або недогляд, або виявлено шахрайство, то мають бути вжиті і відповідні заходи.

Крім того, в проекті Кодексу є певні нові норми, які на сьогоднішній день не були озвучені в жодному з проектів. В першу чергу, це уповноважені суб’єкти зовнішньоекономічної діяльності. Робоча група намагалась розписати відповідно до європейських норм питання пост-аудиту. І одне з основних питань, яке має спростити процедуру митного оформлення, це система управління аналізу ризиків, на основі якої вже надалі буде працювати і пост-аудит, і можливо більш поглиблені митні процедури. Є й інші новації в Митному кодексі.

За підсумками наради прийнято рішення про створення робочих підгруп з основних напрямків (розділів) підготовки проекту нової редакції Митного кодексу, які складатимуться із представників Кабінету Міністрів, Державної митної служби, експертів бізнесу, членів Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України, Громадської колегії при Комітеті Верховної Ради України з питань податкової і митної політики, а з часом – і народних депутатів. Координувати роботу від Верховної Ради буде голова Комітету В.Хомутиннік, від Уряду – Віце-прем’єр-міністр С.Тігіпко.

Загальне керівництво та організаційні питання робочих підгруп від Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики здійснюють працівники Секретаріату Комітету – С.Шоломицький та В.Домбровський. Робота робочих груп проводиться за графіком. Створено 7 груп, за якими закріплені конкретні розділи проекту Митного кодексу.

В січні 2011 року розпочато проведення щоденних засідань робочих підгруп в приміщеннях Комітету Верховної Ради України. Робота в підгрупах йде повільно, тому що обговорюється редакція проекту Митного кодексу, яка вміщує багато реформаторських новацій, що враховують європейський та світовий досвід, постулати концепції Державної митної служби України “Обличчям до людей”. Виникає багато питань, які потребують доброї волі, погодження на вищому рівні, відвертих дискусій, прискіпливого виписування узгоджених редакцій статей нового проекту Митного кодексу профільними експертами від бізнесу з фахівцями Кабінету Міністрів, Держмитслужби, Комітету Верховної Ради України.

 

ДЖЕРЕЛО: ПРОДАН.net.ua